Så vet du ifall du lider av Kärlekshypokondri.

Våren är i full blom bästa årstiden jag vet. Varje dag dyker det upp något nytt vackert i naturen som kan fascinera mig i timmar. Helgen har varit skön och mycket har hänt. I fredags hade jag extrem vårenergi och det blev festäventyr fram till småtimmarna.

image-176

Igår åkte jag på roadtripp med Viking i hans cab. Känns bra att vi kan vara vänner och umgås numera. Vi åkte till Drottningholmsslott. Vilka underbara områden har aldrig varit där förut. Promenerade i deras vackra trädgårdar och åt våfflor i solen. Idag klev jag upp tidigt och gick till kyrkan. Kände att jag behövde få rensa hjärnan lite, mår alltid bra av värmen och gemenskapen i kyrkan, den får mig att kunna tänka klarare. Resten av dagen har jag spenderat på spatserande fot runt Kungsholmen i det soliga vädret underbart.

Idag tänkte jag prata om något som vi många lider av utan att veta om det, nämligen hyponkondri inbillningssjuka eller hälsoångest som det också kallas för. Slår jag upp ordet hypokondri så får jag upp följande.

För att diagnostisera hypokondri ser man till två punkter:

  1. Patienten tror sig ha symtom för minst en allvarlig sjukdom vilken läkare inte kan hitta symtom för.
  2. Patienten vägrar att ta emot råd från flertalet läkare om att besvären endast skulle vara psykiska.

Psykosomatiska symtom är vanliga, men en hypokondriker tolkar diagnoser som att läkaren försöker göra alla allvarliga symtom till en psykologisk gåta i stället för vad det faktiskt är eller kan vara. Den sjuke kräver ofta att få vila och möjligen ett par läkarbesök samt ett sjukintyg som konfirmerar sjukrollen. Hypokondri är inte en kroppslig åkomma utan ett psykiskt problem som kan orsaka lidande. Kognitiv beteende terapi visas vara den behandling som fungerar bäst. Jag tror att det finns många olika slags hypokondri det behöver inte bara handla om rädslan för sjukdomar. En vanlig variant vars symptom liknar ovanstående är i dagens samhälle Kärlekshypokondri. Symptomen är densamma men skillnaden här är att det handlar om kärlek. Rädslan för att drabbas av just kärleken.

Ständiga oros tankar och existentiella tankar som kretsar kring frågan om vart kärleken befinner sig och vart vi ska finna den. Längtan finns där men rädslan för att bli övergiven stoppar oss från att våga närma oss den. Inbillningstankarna och varningssignalerna dyker upp så fort vi kommer för nära en person, på det känslomässiga planet. Känslor kan rent ut sagt skrämma livet ur oss människor och därför väljer vi ibland att stänga av så fort det dyker upp minsta lilla känslor. Istället för att diagnostiseras av en läkare så rådfrågar vi våra vänner varför vi mår som vi gör.

Vad betyder känslorna? Kan detta verkligen vara rätt person? Och tänk ifall han eller hon inte alls är rätt? När sedan våra vänner svarar ärligt på vad de tror så vägrar vi ta emot råden och lyssna. Istället tolkar vi svaret på egen hand och i flertalet av gångerna så väljer vi att backa ut relationen av rädsla och oro för att det ska vara fel val. Tänk om valen vi gör blir fel just pga. detta att vi inte bara kan försöka förstå att allt visar sig med tiden, bara vi försöker bota våra farhågor och oro istället för att låta dem styra oss i våra val. Erfarenheterna som vi haft i tidigare relationer ligger kvar och hämmar oss i mötet med nya människor. Inbillningssjukan där erfarenheterna talar till oss genom att sända ut varningssignaler konstant. Tänkom tankarna tar över och vips så styr du inte längre över dina känslor utan lägger benen på ryggen och flyr.

Men om det nu är så att många lider av just kärlekshypokondri hur kan vi då bota det? Det finns olika val och vägar att gå. Nedan följer några av de viktigaste punkterna mot tillfrisknande.

  • Lär känna dig själv ordentligt, reflektera över följande frågeställningar, vad är det du söker efter? Hur har dina tidigare relationer sett ut. Varför har de tagit slut? När var du kär senast? Hur kändes det?
  • Boka in ett par gånger kbt terapi vi behöver alla prata med någon professionell någon gång samtal som kan få oss att se i andra riktningar.
  • Lär känna din anknytnings modell, mycket viktigt för att förstå hur du själv fungerar samt hur du kan bryta dina mönster. Läs boken Hemligheten av Dan Josefsson en fantastiskt bra bok för oss singlar som längtar efter en varaktig relation. I den kan du läsa vilka olika anknytningar som finns.
  • Lär dig att bryta mönster. Gör du som du alltid gjort kommer det förmodligen också bli som det alltid varit.
  • Lyssna till dina vänners råd de känner dig kanske bättre en vad du själv gör. Men gå aldrig emot ditt eget hjärta och dina känslor endast du vet hur du känner.
  • Våga satsa, vad är egentligen det värsta som kan hända?
  • Gör tvärtemot dina första signaler ibland bara för att se vad som händer.
  • Acceptera att du lider av kärlekshypokondri lär dig att leva med det. Men låt aldrig inbillningssjukan styra dig i dina val.

Hoppas att ni med hjälp av detta inlägg kan få hjälp i diagnostiserandet av hur ni själva fungerar och ifall det faktiskt är så att just du kanske behöver ställa dig själv denna diagnos.

Nu måste jag avsluta detta inlägg och gå till tvättstugan:)

Ta hand om er och glöm aldrig bort att ni är Guld Värda <3<3<3

Bilder från veckan.

Drottningholmslott igår.
image-172 image-173
I fredags besökte vi Fotografiska vi tittade på PhotoMarket 2015 samt de övriga fantastiska utställningarna.
image-179image-178

Please follow and like us:

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.