Bota Svartsjuka

Började skriva detta inlägg för ett par dagar sedan men hann inte skriva klart då. Hittade en bok hos min lillasyster som heter ”Svartsjukeakuten” och kände att jag ville läsa klart den innan jag avslutade blogginlägget, eftersom att jag valt just ämnet svartsjuka denna månad. Men nu har jag läst ut boken så här kommer äntligen månadens inlägg. <3

En grönskande vårkväll

Kvällssolens strålar glittrar genom de sljusgröna trädkronorna. Doften av det nyklippta gräset som jag precis klippt kittlar skönt i näsan. Jag drömmer mig tillbaka till barndomsåren i vårt lilla torp i Långhed (Hälsingland). Ditt vi flyttade när jag var sex år från Stockholm. Minnena och dofterna från då kommer tillbaka så fort våren slår ut i blom. Rabatterna här i vårt fina hus som vi hyr är nu täckta av blommor i blått, rött, gult, vitt. I växthuset blommor det också för fullt och vinrankan i taket har börjat få små vindruvsblommor. Luften är fortfarande väldigt varm. Har haft riktig högsommarvärme idag över 27 grader, så härligt! Både jag och Mathias har arbetat hemifrån idag. Så vi hade möjlighet att springa ner och bada under lunchen. Uppiggande och befriande känsla. Jag är så galet kär i detta hus, det var många år sedan som jag kände mig så hemma och harmonisk på en plats. Vill bara vara här jämnt. Går inte att känna sig stressad ha ångest eller oro på en sån här plats. Allt är bara snällt och varmt i omgivningarna. På kvällarna sitter man ute, grillar, tittar på den vackra brasan eller planterar om blommor. Allt sådant som gör att luften i mina lungor fylls på, en lätt kropp och ett fungerande huvud. Brukar sällan känna så inne i stan då det finns allt för många distraktioner överallt. Av ljud, människor och intryck.

Jag har kämpat hårt med min svartsjuka

Idag vill jag lyfta ett ämne som jag kämpat hårt med nämligen svartsjuka. Med åren har jag lärt mig mycket om mig själv och insett hur otroligt mycket kontrollbehov jag bär inuti. Detta har inte bara handlat om relationer utan om många saker. Kontrollbehovet grundar sig i att jag är en väldigt känslostyrd person som ofta oroar mig och bygger upp scenarier i huvudet som oftast inte stämmer. Det är ett sätt att bygga upp ett skydd mot att livet ska krascha eller att hjärtat ska krossas. Hjärnan är finurligt på det sättet, den lär oss att bygga mönster som kan vara väldigt svåra att bryta om vi inte ser dem. Många gånger handlar det om att man som liten har varit med om något där man tappat kontrollen helt och blivit väldigt illa gjorda. Det kan också handla om att man som liten fått mindre plats än sina syskon. En låg självkänsla kan också vara en effekt av våra barndomsår om vi blivit avisade. Eller om det krävts extra mycket av oss för att få vår omgivnings uppmärksamhet.

Vad är då svartsjuka?

Vi är alla svartsjuka någon gång i livet. Det är en stark och ofta väldigt obehaglig känsloreaktion. Svartsjuka visar sig oftast i parrelationer men kan också färga andra relationer. Känslan är en förtvivlan och ibland ilska som innebär oro för en rival särskilt i kärleksrelationer. Svartsjuka får inte förväxlas med en psykiatrisk diagnos. Ibland kan självklart svartsjuka vara befogad, som en reaktion av att man blivit bedragen eller bortvald. Men de flesta av oss lider av en svartsjuka som inte är befogad.

Varför känner vi svartsjuka?

När vi blir svartsjuka är det bra att fundera på hur alla tankar startar. Då blir det enklare att se vad som triggar. I de relationer där jag känner mig trygg blir jag sällan svartsjuk. För trygghet och tillit byggs på att man vågar prata om sina rädslor och tankar. Har man då en partner som möter och lyssnar blir tryggheten det som bär och dödar alla tankemonster. Har man däremot en partner som inte lyssnar matas tankemonstren. Att ha en svartsjuk partner är inte lätt. Jag har själv haft det och det har naturligtvis lärt mig hur jobbigt och frustrerande det är att ha en partner som inte litar på det man säger. Det har också lärt mig att man måste säga ifrån på skarpen. För det i sig skapar också trygghet och bryter kontrollmönster.

6 steg att bota din svartsjuka på

Svartsjuka skadar många relationer och individer men det finns hopp och det finns sätt att bota svartsjukan. Det kan ta ett tag och det krävs att man jobbar på det men det går att skapa en förändring. Dessa punkter har hjälp mig mycket när jag kämpat med mina tankemonster.

  1. Analysera svartsjukan
    Ta reda på exakt var den kommer ifrån. Är det från din egen historia av misslyckade relationer? Kommer den av rädsla? När du vet var den kommer ifrån kan du också göra det som krävs för att kontrollera känslan.
  2. Lär dig mer om relationer
    Lär dig att kommunicera bättre och undvika gräl som bara skapar distans (inte undvika gräl, bara meningslösa gräl) Prata med din partner om problemet och dina rädslor.
  3. Möt smärtan
    När du känner hur din svartsjuka håller på tar över, ska du inte reagera på ett destruktivt sätt. Svartsjuka kan förstöra vilken relation som helst. Prova göra det motsatta när du känner dig svartsjuk. Bete dig som en person, som litar till 110% på din partner. När du gör det hindrar du din svartsjuka att ta överhanden och förstöra relationen till den andra personen. Vill du ställa kontrollfrågor, avled dina tankar och tvinga dig själv att inte fråga. Känner du behov av att rota, lämna genast rummet och stå emot frestelsen. Träna, lyssna på musik eller prata med en vän. Ju snabbare du kan lugna ner dina nerver desto mer logiskt kan du tänka på situationen. Handla inte utefter magkänslan.
  4. Bygg upp din självkänsla. 
    Svartsjuka är för det mesta ett symptom på osäkerhet eller dålig självkänsla. Det är ofta en rädsla för att någon kommer lämna dig eller ta sin kärlek/uppmärksamhet från dig, eftersom du inte är “tillräckligt bra”. Människor med bra självkänsla vet att när de blir avvisade eller förlöjligade, är det inte ett tecken på att de gjort något fel. De vet därför att när de gör fel, tappar de inte sitt värde – utan det är snarare ett tecken på att de behöver lära sig något nytt.
  5. Ha rimliga förväntningar
    Bara för att ni är ett par så betyder det ju inte att ni kan vara tillsammans hela tiden. Om din partner är tillsammans med andra mycket mer än dig så är det rimligt att du blir osäker och svartsjuk men om din partner lägger mycket tid på dig och du ändå inte är nöjd så kanske du kräver för mycket.
  6. Bestäm dig för att lita på din partner
    Det är lättare sagt än gjort. Men du måste helt enkelt sluta tänka på det förflutna och leva mer i nuet. Tänk på den person som gör dig svartsjuk nu – har han/hon gett dig en anledning att inte lite på honom/henne? Om han/hon inte har gjort det så måste du sluta att utgå från det värsta och istället bestämma dig för att lita på personen ifråga. Glöm inte att det inte går att kontrollera en annan människa. Om du inte gör det är risken stor att även den här relationen tar slut på ett sätt som du inte vill – och dessutom helt i onödan. 

Maj har varit innehållsrik och rolig

Jag har haft en rolig månad med massor som hänt och vill såklart dela de bästa bitarna med er. För en tid sedan gästade jag den fina podden ”Drivkraften” som drivs av Malin Rosen. Avsnittet släpptes nyss och i det pratar vi om: Hur kommer vi över upprepade beteenden i kärleksrelationer? Hur vågar vi vara mer sårbara? Vad är meningen med livet? Hur fann jag min passion för relationsfrågor? In och lyssna länk finns nedan. https://poddtoppen.se/podcast/1104950653/drivkraftens-podcast/greta-tidholm-ar-karlek-viktigt-i-vara-liv

Avslutningsvis lite bilder från månadens höjdpunkter. Tack för denna gång älskade följare. Kram på er <3

En lugn oas
Det blommar för fullt
Den hemlighetsfulla trädgården
Kvällsljuset
Blomsterdröm
Uppvärmning inför festligheter i Falun
Förra helgen gifte sig min bästa vän ❣️
Så vackert brudpar
Färgglada bröllopssystrar
Vigsel & Bröllopsfesten hölls i Falun
Så fin middagslokal
Please follow and like us:
error

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.